TAJUK : SEJAUH MANAKAH PENGETAHUAN ANDA MENGENAI DASAR EKONOMI BARU (DEB). JELASKAN RANGKA RANCANGAN JANGKA PANJANG (RRJP) DAN RANCANGAN MALAYSIA (RM)
NAMA PENSYARAH: PUAN NORAINI BINTI NAWAWI
AHLI KUMPULAN: MAISARAH BT ZULKIFLI
NORSYAKIRAH BT MOHD SHUKRI
NUR ATTIQAH ANIS BT CHE HASSIN
HIDAYAH BT SHAMSOR
NOOR AZLIZAWANI BT ARIAS
HANES HATASA BT ABD. HALIM
SESI: JUN 2016
1.0 ISI KANDUNGAN
BILANGAN
|
PERKARA
|
MUKA SURAT
|
1.0
|
Isi kandungan
|
1-2
|
2.0
|
Pendahuluan
|
3
|
3.0
|
Rancangan dan Visi
Pembangunan
|
4
|
4.0
|
Maksud Pembangunan
|
5
|
5.0
|
Dasar Ekonomi Baru
|
6-7
|
5.1.1
|
Aspek Kemiskinan
|
8-10
|
5.1.2
|
Penyusunan Semula
Masyarakat
|
11-12
|
6.0
|
Rancangan Pembangunan 5
Tahun
|
13
|
6.1.1
|
Rancangan Malaya Pertama
|
13
|
6.1.2
|
Rancangan Malaya Kedua
|
14
|
6.1.3
|
Rancangan Malaysia
Pertama
|
15
|
6.1.4
|
Rancangan Malaysia Kedua
|
16
|
6.1.5
|
Rancangan Malaysia Ketiga
|
17
|
6.1.6
|
Rancangan Malaysia
Keempat
|
18
|
6.1.7
|
Rancangan Malaysia Kelima
|
19
|
6.1.8
|
Rancangan Malaysia Keenam
|
20
|
6.1.9
|
Rancangan Malaysia
Ketujuh
|
21
|
6.1.10
|
Rancangan Malaysia
Kelapan
|
22
|
6.1.11
|
Rancangan Malaysia
Kesembilan
|
23
|
6.1.12
|
Rancangan Malaysia
Kesepuluh
|
24
|
7.0
|
Kesimpulan
|
26
|
8.0
|
Rujukan
|
27
|
9.0
|
Lampiran
|
28-36
|
2.0
PENDAHULUAN
Dasar Ekonomi Baru merupakan satu bentuk
perancangan yang dilancarkan oleh kerajaan dalam tahun 1970 melalui Rancangan
Malaysia Kedua. Matlamat utamanya ialah perpaduan negara selain itu juga
bertujuan untuk menyusun semula ketidakseimbangan sosio-ekonomi yang wujud di
negara ini. Menyedari hakikat bahawa pengagihan ekonomi yang seimbang penting
demi mewujudkan sebuah negara yang bersatu padu, serta mengambil kira
kemiskinan serta ketidakupayaan sesetengah kaum untuk bersaing dengan kaum yang
lain maka DEB telah dirancang untuk memperbaiki keadaan ini.
Ketegangan antara golongan yang berharta dan yang tidak berharta adalah berpunca daripada isu kemiskinan. Didapati bahawa orang Melayu lebih banyak menghadapi kemiskinan berbanding kaum-kaum yang lain. Didapati juga orang Melayu masih jauh ketinggalan dan kurang mampu bersaing dengan kaum-kaum lain walaupun Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi yang baik. DEB dirancang sebagai satu program jangka panjang yang akan berjalan selama 20 tahun, bermula dari tahun 1970 hingga tahun 1990.
Ketegangan antara golongan yang berharta dan yang tidak berharta adalah berpunca daripada isu kemiskinan. Didapati bahawa orang Melayu lebih banyak menghadapi kemiskinan berbanding kaum-kaum yang lain. Didapati juga orang Melayu masih jauh ketinggalan dan kurang mampu bersaing dengan kaum-kaum lain walaupun Malaysia mengalami pertumbuhan ekonomi yang baik. DEB dirancang sebagai satu program jangka panjang yang akan berjalan selama 20 tahun, bermula dari tahun 1970 hingga tahun 1990.
3.0 RANCANGAN DAN VISI PEMBANGUNAN
Secara
umumnya, sejarah perancangan pembangunan Negara boleh dibahagikan kepada tiga
fasa utama, iaitu:
• Perancangan zaman sebelum merdeka
• Perancangan zaman selepas merdeka
• Perancangan selepas pelaksanaan dasar
ekonomi baru
4.0 MAKSUD PEMBANGUNAN
Pembangunan merujuk kepada usaha mengubah
masyarakat atau Negara daripada keadaan maju. Perubahan yang dimaksudkan
meliputi pelbagai aspek kehidupan manusia seperti ekonomi, politik, social,
pendidikan, psikologi dan sebagainya. Selain itu, perubahan ini juga merujuk
kepada aspek fizikal, kebendaan dan bukan kebendaan.
Pembangunan ekonomi Negara yang seimbang
menjadi matlamat utama dalam penggubalan dasar pembangunan ekonomi Negara sejak
kemerdekaan sehingga kini. Selepas kemerdekaan, pihak kerajaan telah
melaksanakan beberapa rancangan pembangunan Negara untuk mengatasi segala
masalah sosioekonomi dan politik yang dihadapi oleh masyarakat Tanah Melayu
kesan peninggalan dasar-dasar yang diamalkan oleh penjajah Britsih sebelum ini.
Pembangunan Negara dirancang melalui dua
rancangan utama, iaitu Rancangan Malaysia Lima Tahun dan Rangka Rancangan
Jangka Panjang (RRJP).
5.0 DASAR EKONOMI BARU
Peristiwa
13 Mei 1969merupakan satu peristiwa hitam dalam sejarah Negara kita kerana ia
melibatkan pertelingkahan dan rusuhan antara kaum. Berikutan dengan rusuhan
kaum ini, kerajaan telah mengambil tindakan tegas bagi mengkaji semula
matlamat, strategi, dan program pembangunan Negara. Selepas tahun 1970, program
pembangunan Negara adalah berasaskan Rukun Negara yang diisytiharkanb pada 31
Ogos 1970. Dengan itu, semua rancangan pembangunan Negara dilaksanakan kearah
perpaduan kaum. Kerajaan telah membentuk Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang menjadi
satu rangka rancangan panjang mencakupi tempoh selama 20 tahun (1970-1990).
Rancangan-rancangan pembangunan di bawah Dasar
Ekonomi Baru dijalankan menerusi strategi serampang dua mata:


Bagi memastikan matlamat
untuk menghapuskan kemiskinan tercapai, strategi ditumpukan untuk menghapuskan
kemiskinan di kawasan luar bandar dan kawasan bandar. Berdasarkan banci
penduduk 1970, didapati bahawa kira-kira 49.3% daripada semua keluarga miskin
di Malaysia berpendapatan di bawah garis kemiskinan pendapatan garis kemiskinan
tahun 1970 ialah RM200) dan kira-kira 86% daripada jumlah itu berada di kawasan
luar bandar.
Bagi mencapai
matlamat, kerajaan telah melaksanakan pelbagai perkhidmatan dan kemudahan awam
melalui kemudahan pendidikan, kesihatan, bekalan air dan elektrik. Di samping
itu, keutamaan juga diberikan kepada golongan miskin untuk mendapatkan bantuan
seperti program bantuan subsidi baja, biasiswa pelajaran dan buku teks, makanan
tambahan kepada kanak-kanak serta program rumah murah. Menjelang tarikh akhir
pelaksanaan DEB, matlamat untuk membasmi kemiskinan telah tercapai. Laporan
Rancangan Malaysia Keenam telah menunjukkan bahawa kadar kemiskinan negara pada
tahun 1990 ialah 17.1% berbanding 49.3% pada tahun 1970
Bagi memastikan
matlamat yang kedua dalam DEB turut tercapai, kerajaan telah cuba memperbaiki
keadaan ekonomi dan pada masa yang sama, menghapuskan pengenalan kaum mengikut
fungsi-fungsi kaum. Berasaskan kepada ketidakseimbangan antara kaum. Kerajaan
telah melancarkan beberapa program seperti perindustrian dan perdagangan,
pertanian, perlombongan, pembinaan dan pengangkutan. Bagi menjayakan matlamat
kedua DEB ini juga, beberapa strategi telah dirancang, antaranya:
Mengurangkan keadaan
yang tidak seimbang dalam struktur guna tenaga supaya penyertaan pelbagai kaum
dalam sektor utama akan mencerninkan kedudukan tenaga buruh mengikut komposisi
kaum menjelang tahun 1990:
Memastikan pembentukan
sebuah masyarakat perdagangan dan perindustrian di kalangan orang Melayu dan
kaum bumiputera supaya mereka dapat menguruskan dan memiliki sekurang-kurangnya
30% daripada semua jenis peringkat kegiatan ekonomi.
Menambah dengan cepat
bahagian rakyat Malaysia dalam pemilikan sektor produktif. Perhatian khusus
akan ditumpukan kepada kaum Bumiputera yang agak ketinggalan jika dibandingkan
dengan kaum-kaum lain.
Setelah tempoh Dasar
Ekonomi Baru tamat, kerajaan telah menubuhkan Dasar Pembangunan Negara yang
merupakan usaha atau kesinambungan kepada perlaksanaam Dasar Ekonomi Baru.
5.1.1
ASPEK KEMISKINAN
Aspek kemiskinan
menjadi salah satu punca utama dalam DEB. Masalah kemiskinan yang melanda
Negara sebenarnya bukan sahaja tertumpu di kawasan luar Bandar, malahan di
kawasan Bandar. Kaum bumiputera yang menguasai sektor pertanian tradisional
merupakan kaum yang berada pada kadar kemiskinan. Antara faktor utama ialah:





Pelbagai usaha
dipraktikkan untuk membasmi kemiskinan di bawah DEB seperti:





Pencapaian DEB dalam usaha membasmi kemiskinan
Beberapa strategi yang
telah digariskan, antaranya:
Pertama: Pembasmian kemiskinan mengikut kawasan luar Bandar dan
kawasan Bandar
- Kemiskinan di luar Bandar
Kumpulan miskin di
kawasan ini terdiri daripada pekebun kecil, penanam padi, pekerja estet,
nelayan dan penternak. Selepas pengenalan DEB, kadar kemisiknan pekebun kecil
getah berkurangan daripada 64.7% (1970) kepada 40% (1987). Bidang-bidang lain
juga turut menunjukkan kekurangan.
- Kemisknan di Bandar
Kumpulan miskin di
Bandar terdiri daripada mereka yang terlibat dalam sektor perlombongan, pembuatan,
pembinaan, pengangkutan, perdagangan dan perkhidmatan. Selepas pengenalan DEB
kadar kemiskinan berjaya di kurangkan.
Kedua: Pembasmian kemiskinan mengikut negeri.
Jadual di bawah
menggambarkan dengan jelas kadar kemiskinan di setiap negeri:
Kadar kemiskinan mengikut negeri, 1976,
1987, 1995 dan 2000
1976
|
1987
|
1995
|
2000
|
|
Negeri
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Kadar Kemiskinan
(%)
|
Johor
Kedah
Kelantan
Melaka
Negeri Sembilan
Pahang
Pulau Pinang
Perak
Perlis
Selangor
Terengganu
Kuala Lumpur
Sabah
Sarawak
|
29.0
61.0
67.1
32.4
33.0
38.9
32.4
43.0
59.8
22.9
60.3
9.0
58.3
56.5
|
11.1
31.1
31.6
11.7
21.5
12.3
12.9
19.9
29.1
8.9
36.1
5.2
35.3
2.7
|
3.1
12.7
22.9
5.3
4.9
6.8
4.0
9.1
11.8
2.2
23.4
0.5
22.0
10.0
|
2.5
13.5
18.7
5.7
2.5
5.5
2.7
9.5
13.3
2.0
14.9
2.3
20.1
6.7
|
Ketiga: Pembasmian kemiskinan dengan penyediaan keperluan asas
dan mutu kehidupan
Secara keseluruhan, dengan pengenalan DEB didapati mutu
kehidupan masyarakat bertambah baik. Misalnya, dalam aspek kesihatan kadar
kematian bayi dan kadar kematian kasar semakin berkurangan.
Jangka hayat penduduk juga kian bertambah, Dalam aspek pelajaran
pula, bilangan pelajar di sekolah rendah dan menengah menunjukkan peningkatan
yang mendadak. Begitu juga dengan kadar masyarakat yang kenal huruf.
Bagi kemudahan-kemudahan awam, peratus penduduk luar bandar yang
mendapat bekalan air paip dan bekalan elektrik serta kemudahan tandas yang
sempurna kian meningkat.
5.1.2 PENYUSUNAN SEMULA MASYARAKAT
Dasar pecah dan perintahyang
diamalkan oleh British menyebabkan berlakunya tumpuan kaum mengikut fungsi
ekonomi tertentu. Fenomena ini menyukarkan agihan kekayaan dan keadilan ekonomi
sekaligus menyukarkan perpaduan kaum.
Justeru itu melalui DEB, kerajaan telah mengadakan usaha-usaha
ke arah memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi dan menghapuskan pengenalan kaum
mengikut fungsi ekonomi. Dalam usaha dan
matlamatkerajaan untuk menyusun semula masyarakat, beberapa strategi utama
digubal sebagaimana berikut:




DEB berjaya mengubah hamper keseluruhan sistem masyarakat majmuk
di Malaysia DEB berjaya menjalankan strateginya dalam menghadapi realiti perbezaan etnik dan dalam usaha
mewujudkan keseimbangan dalam pelbagai aspek kehidupan. Hasilnya adalah positif
dan dasar ini berjaya mencapai perpaduan nasional melaui falsafahnya, iaitu: Pembangunan Dengan Pengangihan Saksama.
Peningkatan ekonomi Negara dan
kejayaan DEB terbukti apabila didapati inflasi berjaya dikekalkan pada kadar
4.6% dan keseluruhan kadar kemiskinan menurun. Kadar kemisikinan luar bandar,
terutama menunjukkan penurunan daripada 50.9% pada tahun 1976 kepada 21.8% pada
tahun 1990. Di samping itu, hak milik modal saham bumiputera meningkat daripada
2.4% pada tahun 1970 kepada 20.3% pada tahun 1990
6.0
RANCANGAN PEBANGUNAN LIMA TAHUN
6.1.1 RANCANGAN MALAYA PERTAMA (1956-1960)
Penyertaan rakyat dalam aktiviti
pertanian yang dirancang turut menjana pendapatan negara
Dilancarkan mengikut
projek-projek di bawah suatu perancangan pelabuhan sektor awam yang bersepadu.
Matlamat utama:

Strategi yang dilakukan:

a) Rural Industrial Development Authority (RIDA) pada tahun 1953.
b) Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA)
Kedua-duanya berperanan
memajukan ekonomi luar bandar dan memajukan ekonomi luar bandar dan
mempertingkatkan taraf hidup peduduk luar bandar.
6.1.2 RANCANGAN MALAYA KEDUA (1961-1965)
Dilancarkan dengan
beberapa kemajuan yang telah dicapai.
Matlama tutama:




Strategi yang dilakukan:



6.1.3 RANCANGAN MALAYSIA PERTAMA (1966-1970)
Matlamat utama:




Strategi yang dilakukan:


6.1.4 RANCANGAN MALAYSIA KEDUA (1971-1975)
Kepelbagaian
tanaman diperkenalkan semasa Rancangan Malaysia Kedua, menggantikan getah
dengan kelapa sawit.
Matlamat utama:
- Dilancarkan untuk mengatasi sosioekonomi yang tidak seimbangan antara kumpulan etnik dengan kawasan-kawasan.
Strategi yang dilakukan:



·
Pertanian – 25%
·
Pembuatan – 19.3%
·
Perdagangan – 14.4%
·
Perkhidmatan – 10.15%
6.1.5 RANCANGAN MALAYSIA KETIGA (1976-1980)
Matlamat utama:


Strategi yang dilakukan:


6.1.6 RANCANGAN MALAYSIA KEEMPAT (1981-1985)
Dilancarkan semasa Negara
mengalami masalah kemelesetan ekonomi akibat kejatuhan harga bijih timah dan
getah dunia.
Matlamatutama:


Strategi yang dilakukan:




KDNK berkembang pada kadar purata 5.8% setahun.
Pendapatan per kapita meningkat sebanyak 4.4% setahun daripada RM3,171 juta
pada tahun 1980 kepada RM4,609 juta pada tahun 1985. Selain itu, kereta
nasional pertama Proton Saga dikeluarkan.
6.1.7 RANCANGAN MALAYSIA KELIMA (1986-1990)
Matlamat utama:





Strategi yang dilakukan:




6.1.8 RANCANGAN MALAYSIA KEENAM (1991-1995)
Penyediaan
perkhidmatan sosial yang lebih baik
Matlamat utama:


Strategi bagi mencapai
RMK6 adalah:



6.1.9 RANCANGAN MALAYSIA KETUJUH
(1966-2000)
Hasil pertanian
juga menjana pendapatan negara
Matlamat utama:


Tujuan:



Strategi yang dilakukan
ialah:



6.1.10 RANCANGAN MALAYSIA KELAPAN (2001-2005)
Matlamat utama:


Strategi yang dilakukan
ialah:



Tiga teras utama:



6.1.11
RANCANGAN MALAYSIA KESEMBILAN (2006-2010)
Bidang
teknologi dan ICT akan dipertingkatkan demi menjamin negara yang cemerlang
Matlamat utama:


Strategi yang dilakukan
ialah:



RMK9 mempunyai lima teras
utama:





6.1.12 RANCANGAN MALAYSIA KESEPULUH
(2011-2015)
Perdana Menteri,
Datuk Seri Najib Tun Razak membentang Rancangan Malaysia kesepuluh
Negara
kita memerlukan model ekonomi yang baharu untuk terus maju ke hadapan. Satu
anjakan paradigm diperlukan terutamanya dari segi ekonomi Negara dan dasar
ekonomi kerajaan.
10
premis utama:









RMK10: 5 TERAS STRATEGIK





6.1.13 RANCANGAN MALAYSIA KESEBELAS
(2016-2020)
Rancangan
Malaysia Kesebelas telah dibentangkan oleh Y.A.B PerdanaMenteri, Yang Amat
Berhormat Dato’ Sri Mohd. Najib Bin Tun Haji Abdul Razak di parlimen pada 21Mei
2015. Rancangan Malaysia Kesebelas merupakan rancangan pembangunan lima tahun
terakhir kearah merealisasikan matlamat wawasan 2020. Wawasan 2020 yang
dilancarkan pada tahun 1991 menggariskan aspirasi Malaysia untuk menjadi Negara
maju dalam semua aspek iaitu; ekonomi, politik, sosial dan kerohanian.
Matlamat
utama:

Program yang telah dirancang di
bawah Transformasi Nasional:






Enam strategi tumpuan RMK11:






7.0 KESIMPULAN


8.0 RUJUKAN



9.0 LAMPIRAN